🔹ملک ورثه ای ملکی است که صاحب آن فوت شده است و طبق قانون به مالکیت وراث در آمده است. در صورتی که وراث بیش از یک نفر باشند ملک موروثی به مالکیت مشاع آنان در می آید. وقتی که مالک فوت می کند کل اموال  او به متوفی می رسد مگر اینکه وصیت نامه ای رسمی در میان باشد.

🔹خرید و فروش ملک  ورثه ای توسط وراث منع قانونی ندارد اما باید برای چنین معاملاتی به نکاتی توجه کرد. برای اینکه یک ملک ورثه ای را خریداری نمایید ابتدا توجه کنید که صاحب ملک چه فردی است. صاحب ملک در اینجا می بایست شخص متوفی باشد بنابراین اگر صاحب ملک همسر یا فرزندان فرد متوفی باشند ملک مورد نظر موروثی نمی باشد. برای اطمینان از این امر سند مالکیت را مورد توجه قرار دهید که دقیقا بنام چه کسی است. در گام بعدی از فروشنده گواهی انحصار وراثت را مطالبه کنید. این گواهی به شما کمک می کند که متوجه شوید که سهم فروشنده چقدر بوده و آیا جزو وراث می باشد یا خیر. پس از اینکه اطمینان حاصل کردید که ملک به نام متوفی بوده و طرف قرارداد با شما ورثه می باشد در گام بعدی می بایست به این نکته دقت کنید که آیا همه وراث موافق با فروش ملک ورثه ای می باشند یا خیر. پس اگر در بین وراث، وارث مخالفی وجود داشته باشد، برای خرید دچار مشکل می شوید. اگر وراث دارای وکیل می باشند حتما در ضمن معامله وکالت نامه آن ها را مورد توجه قرار دهید که معتبر باشد. در نهایت پس از اینکه اطمینان حاصل کردید که جهت خرید با مشکلی روبرو نیستید مفاصاحساب مالیاتی متوفی را بررسی نمایید. که بدهی های مالیاتی متوفی در آن اعلام شده است. 

🔹پرداخت مبلغ معامله شده به همه وراث 

معمولا پس از انجام معامله خریدار همه مبلغ را به یکی از وراث می دهد تا بین همه وراث تقسیم کند. اما راه درست این است که خریدار براساس سهم هر یک از آن ها و به صورت مجزا مبلغ را به آن ها پرداخت کند تا بعدا کسی مدعی ضایع شدن حق خود نشود.