⚜️قرارداد جعاله چیست؟⚜️

🔹طبق ماده 10 قانون مدنی ، اصل آزادی عقود و قراردادها را بیان نموده است که بر اساس آن ، اصل بر این است که قراردادهای منعقده میان افراد ، صحیح هستند ؛ مگر اینکه مخالف صریح قانون باشند . در کنار این ماده ، برخی از انواع عقود و قراردادها نیز در قانون مدنی ، ذکر گردیده است که به آنها ، عقود معین گفته می شود .

🔹عقود معین ، عقودی هستند که به دلیل کثرت کاربرد آنها در جامعه ، در قانون ، برای آنها عنوان مشخصی مورد استفاده قرار گرفته است و شرایط ، احکام و آثار مربوط به آنها نیز در قانون ، ذکر شده است . مثل عقد بیع یا خرید و فروش ، عقد هبه یا هدیه ، عقد اجاره ، عقد قرض ، عقد وکالت و مانند اینها . در این میان ، عقد جعاله نیز ، یکی از انواع عقود معین در قانون مدنی محسوب می شود که طرفین این قرارداد و شرایط مربوط به آن ، به صورت دقیق ، در قانون ، ذکر شده است و برای انعقاد قرارداد جعاله ، می بایست به آن شرایط توجه داشت .

« جعاله ، عبارت است از التزام شخصی به ادای اجرت معلوم ، در مقابل عملی ، اعم از اینکه طرف ، معین باشد یا غیر معین » . بر اساس این ماده ، در خصوص اینکه قرارداد جعاله چیست ، باید گفت که قرارداد جعاله ، به یک عقد یا قرارداد گفته می شود که در آن ، یکی از طرفین قرارداد ، تعهد می کند که اگر دیگری ، عملی را برای او انجام بدهد ، مبلغ مشخصی را به وی ، پرداخت می کند . به عبارت دیگر ، عقد جعاله ، به عقدی گفته می شود که در قبال انجام عملی خاص ، به انجام دهنده ، پاداش یا اجرت مشخصی پرداخت می شود .

عقد جعاله ، بر خلاف اینکه شاید نام آن ، خیلی شناخته شده نباشد ، در عرف و زندگی روزمره ، کاربرد نسبتا وسیعی دارد . یکی از مهم ترین موارد کاربرد قرارداد جعاله ، مربوط به زمانی است که شخصی ، وسیله ای را گم می کند و آگهی می زند که اگر کسی وسیله ای با فلان مشخصات را پیدا کرد ، فلان مقدار پاداش یا مژدگانی ، به وی پرداخت خواهد شد.